donderdag 21 mei 2015

7 manieren om water te besparen in mijn ecologische moestuin bij 40º C

deel groentetuin mei 2015
Het is de afgelopen maand warmer geweest dan normaal en we hebben zelfs al dagen van boven de 40ºC gehad. Mijn ecologische moestuin krijgt het hard te verduren en wij ook trouwens. We hebben geen pozo (waterput) of kunnen niet genieten van het water dat de aguadores (letterlijk waterdragers) via de acequías (bewateringskanalen) ter beschikking stellen aan de vele huertas (boomgaarden) hier in de buurt. Jammer, we wonen net iets te hoog dus moet ik allerlei manieren bedenken om water te besparen.

lekker veel bronwater voor mijn planten
We hebben wel leidingwater, maar dit wil ik zo weinig mogelijk gebruiken in de tuin. Vorig jaar deed ik het zo: om 7u 'smorgens vertrok ik voor de eerste keer met een koffer vol lege bidons, goed voor 118 liter water, naar de bron. Ik heb voor mijn groenten ongeveer 300 liter water nodig en nog eens 100 a 200 liter voor kleinfruit en al mijn potplanten. Maar omdat dit veel tijd in beslag nam wil ik het in de toekomst anders gaan doen en hoe ik dit doe volgt hierna.



Wat heb ik het afgelopen jaar gedaan om minder water te verbruiken in mijn ecologische moestuin?
1. Bijna al mijn kleinfruit en kruiden heb ik verplant in potten en flessen met een flinke mulchlaag erop, ik gebruik vooral de notendoppen van de amandelen, de okkernoten en van de pecannoten hiervoor. Bij hele grote warmte hoef ik op deze manier maar om de twee dagen water te geven. Zonder mulchlaag is dit tweemaal per dag 's morgens en 's avonds;

2. In de grote potten heb ik het principe van de 'hugelcultuur' toegepast (1/3 takjes, stro en bladeren) enerzijds spaar ik hier potgrond mee uit, langs de andere kant zuigen die takjes zich vol met water, zo verteren de takjes, stro en bladeren ook veel vlugger en kan dat weer dienen als extra voeding voor de planten. In de kleinere potten zit er een mix van goed verteerde mest, potgrond, bovenste laag grond van bij de kippen en perliet, dit laatste gebruik ik om nog meer water te kunnen vasthouden. De frambozen groeien op deze manier ongelooflijk goed, veel beter dan diegene die in volle grond staan;

3. Overal in de tuin wordt een flinke laag mulch aangelegd met stro en hooi om het verdampen van het water tegen te gaan. Ik kweek ook bijna alles op in verhoogde bedden en zo kan je ook meer water ter plaatse geven en spoelt het niet weg. De mulchlaag vul ik geregeld aan met vers materiaal. Hier zie je de uien die er veel beter en groter bij staan in vergelijking met vorig jaar, dus mulchen op deze manier gaan we ook zeker verder blijven doen;

4. Langsheen de druivelaars heb ik een sleuf gegraven met daarin materiaal die heel veel water opslorpt en het water in de aarde vasthoudt. Hier heb ik het droge materiaal gebruikt van een dode palmboom, lijkt enorm op kokos en kan heel veel water opslorpen. Zo hoef ik daar maar één keer per week een flinke portie water te geven en ook de planten die er omheen staan profiteren mee van deze waterbeurt. De druivelaars hebben er nog nooit zo mooi bijgestaan en er hangen dit jaar voor de eerste keer druiven aan. Dit ga ik in meerdere delen van de tuin toepassen en heb ik geleerd uit mijn permacultuur lessen;

5. Ik plant waar ik kan oregano, rozemarijn, salvia en tijm omdat deze de grond vlug bedekken en zo op een natuurlijke manier de grond vochtig houden en het helpt ook om onkruiden en bepaalde schadelijke insecten uit je tuin weg te houden. Bovendien zijn dit mediterrane planten en gedijen zeer goed bij het warme mediterrane klimaat dat we hier hebben. Nog een voordeel is dat het groenblijvende planten zijn en zo je tuin van kleur blijven voorzien. Ik gebruik deze heerlijke kruiden ook vooral veel in de keuken, ik maak er kruidenzakjes mee om het huis op te frissen, ik droog ze om ze daarna te gebruiken in mijn eigen gemaakte kruidenzout...

6. Vorig jaar in december heb ik overal zaad van slaapmutsjes, tagetes en goudsbloemen rondgezaaid, dit heeft me niet alleen een heleboel bloemen opgebracht die het onkruid geen schijn van kans gaven, maar achteraf wanneer alles uitgebloeid was heb ik het loof fijngesnipperd van deze bloemen en nu dient het als mulch voor de bodem, dus het water wordt op deze manier ook vastgehouden in de aarde en het is een mooier zicht dan alleen maar wat zand, klei en steentjes;

7. Het zwembad dat we vorig jaar hebben aangekocht wordt nu ook als regenwaterreservoir gebruikt tijdens de winter (goed voor 7000 l), eerst wordt het zwembadwater gebruikt (ik gebruik enkel chloor en dan nog heel weinig, er zit meer in ons kraantjeswater, toch laat ik dit water eerst een maandje staan voor ik het gebruik) daarna kan het regenwater afgeleid worden via de regentonnen, die samen ook goed zijn voor 500 l water, naar het zwembad. Zo heb ik dit jaar ongeveer 6000 l extra water kunnen opvangen om de tuin mee te bevloeien.

Eindresultaat waterbesparing
Van eind september vorig jaar tot 15 mei van dit jaar heb ik geen extra leidingwater moeten gebruiken en dit door goed te mulchen en regenwater doordacht op te vangen. Dat zijn maar liefst 7,5 maand en daar ben ik best wel fier op! Ook al regent het hier in het zuiden van Spanje niet veel, als het regent is het wel telkens veel in één keer, dus mensen, vang dit hemelwater op, het is gratis en het is goed voor je planten. We blijven natuurlijk ook nog op zoek gaan naar andere mogelijkheden om water te besparen en de grond vochtig te houden. Alle suggesties hiervoor zijn meer dan welkom, ik hou jullie zeker op de hoogte met het verdere verloop ervan!

Tot de volgende update!

Geen opmerkingen: